Bernoulli Biruni.
Saturday, June 30, 2012, 0 komen manusia
Salam.. Nama kumpulan kami Bernoulli Biruni..
Ahli form 4 AlBiruni : Amni, Nurhan, Piqah
Ahli form 5 AlBiruni : k.Ahdi, K.Fatin Najwa, K.Hanis Syafiqah, K.Mimi...
Jika sseorang bertanya "mengapa Bernoulli Biruni?"
isk99... jawapannya sangat tragis...
terlalu melankolik..
:(

i dont wanna do this anymore
xnk xnk xnk
aq xnk igt

hahhaa
xpe.......
life is an experiment
the more you make
the better

tp.. sedih.. sgt9...
pada satu malam yang sangat dingin...
Dingin untuk hati-hati kami,.
roket PVC KNO3 + sugar fuel siap dipasang...
dengan bentuk aerodynamic suapaya menjamin roket berjalan lancar sesuai dengan prinsip bernoulli yang kami harapkan.
susah kami buat..
kami berkumpul di depan kelas 5 Al Biruni untuk launching moment.,

benang halus mula memberi tindak balas.
semua berdoa dlm hati
"ya Allah... jadikanlah kami orang-orang yang berjaya"




"come on.. 3, 2, 1 !!!"




kami membayangkan keadaan launching rocket yg tinggi destinasinya,,
namun tiada siapa pun memejamkan mata




*papp...*
kami perhatikan roket itu rebah tersungkur mencium bumi..
terbakar dengan pantas


Dalam hati masing-masing

"CIS!! kure ajar punya roket!! " si A marah
"Ya Allah.. Adakah semuanya akn berakhir di sini?" si B putus asa
"letih aku buat..." si C merungut
"nok jerik.." si D berasa sedih
"@#$%^&*()" si E terlalu kecewa
"Ya Allah..Andai ini takdirnya" si F pasrah



namun suara2 itu hanya terbatas dalam hati-hati kami..
Semua diam... menyembunyikan rasa di jiwa.
tertunduk sayu..

"dah la.. lewat dh..." akhirnya aku bersuara.
Kami berjalan bertujuh menuju ke kawasan asrama.
Hanya Tuhan tahu betapa hatiku pedih menahan perasaan,
isk999... iskk

sebak d hati kian terasa.

AKU:        k. ahdi.. aq xkira.. aq nk buat smpai jadi jgk...
K.AHDI:   weh..aku p0n... kita kna buat...
AKU:        ni passion aq weh..
K.AHDI:   aq p0n... roket tu ada something wrong.. mlm ni aq nk buat jgk.
AKU:        erm... mlm ni aq tido blik mg
NURHAN: aq p0n.
PIQAH:     aq p0n.

Itulah kali pertama aku, nurhan & piqah tidur di asrama blok B

aku respek K.Ahdi.. Dia kerja kuat utk benda ni
& dia terima smua cadangan aku.
Kami buat sama-sama. Work team yang menyerlah..
malam pertama tidur kul 4, mlm kedua, tidur pkul 2 lbeh,. mlm ketiga, pkul 2.30.
seharian xrehat2 langsung.. nasi pun lupa nak makan..

Malam tu, kami bertungkus-lumus dengan buku Kimia.,
Mencari2 jawapan yang pasti
Mencari cara yang benar
mencari jalan yang lurus..

kami cuba
cuba
cuba
cuba
dan cubaan demi cubaan kami lakukan

apabila
roket hampir launch, jatuh semula

(T_T)

waktu itu... kami tahu... kami sudah tidak mampu lagi
plan A sudah gagal....

menuju ke plan B..
roket dengan ethanoic acid + sodium bicarbonate.

tapi kelopak mata kami tidak mampu bertahan
Aku berdoa sebelum tidur.
supaya Allah kuatkan hati yg rapuh ini.
kami tidur dengan keletihan yang nyata,

keesokan harinya,.
usaha diteruskan
hari demi hari,,..
kami tidak sempat memikirkan perkara lain
sehinggakan aku tertukar nama "sarah" dengan "sodium"
bukan aku sahaja mengalami kecelaruan emosi sebegitu..
k.Ahdi juga... aku lihat dia memanggil "ena.. ena..." rupanya dia nk panggil "enta"

kami TERbuat kesilapan di dalam makmal kimia
aku sangat panik.. mujurlah K.Zulfa cepat ambil fire extinguisher..
isk9...aku tidak mahu ingat lagi insiden menyayat hati ini.



hari sabtu ; pertandingan

kami mengambil tempat masing2...tiba2 aku kehilangan keyakinan diri...
oh... jangan!!!
aq cuba bertenang... "orang yg paling yakin akn Allah, dialah yg paling yakin akn dirinya sndiri"
serta merta,
tidak tahu dari mana semangat datang

kami present dalam Bahasa Inggeris, sempena minggu I-Majestic...
jika diikutkan hati, mahu saja aku guna bahasa Kelantan di situ.
lebih tepat dan jitu.
kami banyak bermain dengan api...
kerana hasil api itu sangat cantik.. dan sangat selamat untuk sesiapa pun mencuba
sambutan sangat meriah
ada yang takut, ada yang excited, ada yg tutup muka, ada yg berani..

"anyone 16 above, you may try.. come on come on.."
ramai penonton cuba.. :)

pemarkahan diambil melaui sambutan penonton, keselamtan, kebersihan...
alhamdulillah.. k.Mimi sangat baik kerana mencari glove & penutup muka utk setiap ahli kumpulan kami, yang tiada pada kumpulan lain..

mlm itu keputusan... alhamdulillah
aku senyum melihat K.Ahdi sudah berada di pentas untuk menerima hadiah... :)
johan EUREKA Banat... "bernoulli biruni"

demi mengabadikan kenangan roket yg x menjadi, kami letak nama tu.
hu9


malas doh wak ayt skema...

"teringat time mula2 aq curi potassium nitrate dari makmal... aq takut giler tgok dia warning "oxidising".. aq p0n mkir, mano la nk letak mugo goni.. gno la nk pgg.. ps2 aq p0n letak la molep2 dlm kotak.. jga molep2.. ps2 letak bwh katil.. blik aq kn tingkat 3... nk letak atas loker kang, tkut pressure la.. meletup plak.. aq p0n ltk bwh katil... hmhh.. tgok2 loni, pege nga tange rilek2 gitu jah"

time aq cite tu, k.ahdi selok suko... meme selok ar.. aq jadi nk ssuko kelih yo suko.. haha... pakat suko blako...sambil makan,.. crito2 pngalaman... :)

k.ahdi oyp "aq xle tg0k arr bku chemist ni... jd teringat ko team"
aq angguk...

:D

sajo jah nk tulis ni... nk abadikan kenangan.. :)
salam..
cerita lama | cerita loni